Nøglen til vægttab

I det seneste nummer af dbobladet fortæller diætist Anne W. Ravn, at grøntsager er ‘det nye sort’, og at grøntsager er nøglen til vægttab.

– Men forbered dig på, at det bliver hårdt, og at du bliver træt af at spise gulerødder efter nogle uger. Derfor skal du skifte mellem flere forskellige slags grøntsager. Icebergsalat og agurk mætter ikke som bønner og kål, fordi disse har flere fibre, så vælg primært de grove grøntsager. Find nogle lette opskrifter på salater, der smager af meget og giver livskraft. Vær ikke bange for at putte rugkerner, bælgfrugter eller optøede ærter i salaten, opfordrer Anne W. Ravn, der oplever, at folk får en helt ny kropsglæde af et mindre vægttab på 2-3 kilo.

Selv om vi lever sundt, kan der stadig være visse kaloriefælder i den sunde kost, vi også skal være opmærksom på, hvis vi gerne vil tabe et par kilo.

– Jeg havde besøg af en kvinde, der var meget glad for ingefærdrik. Hun puttede dog rigtig meget honning i ingefærdrikken, og på den måde indtog hun mange flere kalorier, end hun troede, fortæller Anne W. Ravn. Hun tilføjer, at hvis du begynder at drikke smoothies hver dag, bliver du nødt til at skære noget andet væk i kalorieregnskabet, ellers kan du nemt tage 5 kilo på i løbet af et år. Drikker du smoothies for at få vitaminer og mineraler, er det bedre at spise grøntsager.

– Gerne gnavegrøntsager, der indeholder flere fibre end de smoothies, hvor pulpen, altså frugtkødet, bare bliver smidt ud, siger Anne W. Ravn. Både smoothies, der blendes med det hele, og dem, der kun består af saften, indeholder flere kalorier, end de fleste tror. Det samme gør ’sundt slik’.

– Vi ved godt, at vi skal spare på avocado, mandler og olivenolie, når vi vil tabe os, fordi det indeholder meget fedt, selv om det er sunde fødevarer. Vi skal have samme opmærksomhed på ’sundt slik’ og ’sunde snacks’. Dadler, tørrede abrikoser, sesamkiks, riskiks og sukkerfrit slik indeholder også mange kalorier. Så selv om tørret frugt indeholder fibre og vitaminer og mineraler, og dermed er sundere end kage, chips og slik, skal vi holde igen, når vi vil tabe os, forklarer diætisten.