Styrkelse af kroppen med sund kost

kål3 webDBO-kreds Fyn har haft besøg af diætist Mette Merlin Husted, der vejledte i, hvad vi selv kan gøre for at styrke kroppen med sund kost.

I flere år har vi hørt, at det gælder om at spise frugt og mange grøntsager. Det giver få kalorier, flere kostfibre, mange mineraler og vitaminer. Diætisten gav eksempler på, hvordan den sunde kost kan se ud i hverdagen.

Radiser webDe officielle kostråd anbefaler, at man får 300 g frugt og 300 g grøntsager om dagen. Frugt kan fx være et æble, 100 g appelsin, 55 g banan og 35 g fersken. De daglige 300 g grøntsager kan fx bestå af 100 g asparges, 140 g grønne ærter og 60 g radiser. Det er vigtigt at bruge årstidens grøntsager og spis gerne flest grove grøntsager.

Af brød skal man vælge fuldkorn, der er fulde af kostfibre, mineraler og vitaminer. Det anbefales, at man får 75 g fuldkorn om dagen.

Laks webNår det gælder kød, anbefales højst 500 g tilberedt kød om ugen, hvis der er tale om okse, kalv, lam eller svin. Fisk anbefales to gange om ugen, op til 350 g, hvoraf 200 g bør være fed fisk. Og så er det ifølge diætisten en god idé at skære ned på brugen af salt i madlavningen.

Hun rådede også til, at vi drikker vand, og at vi følger Sundhedsstyrelsens anbefaling om højst at indtage syv genstande om ugen som kvinde, og højst 14 genstande som mand. Gravide bør helt undgå alkohol og ældre bør være særlig forsigtige med alkohol.

Diætist Mette Merlin Husted talte også om forskellige kosttilskud og naturlægemidler, hvor noget ikke havde positiv effekt, og andet havde måske. Et andet godt råd var også at holde øje med vægten.

Det blev en aften, hvor alle fik informationer, som de måske nok havde hørt før, men mange af os har nok prøvet at ignorere alle de gode råd og finde på gode undskyldninger for ikke at efterleve dem, hvilket flere af deltagerne da også indrømmede, da kaffe, boller og kage kom på bordet.

 

 

De officielle kostråd
Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
Spis frugt og mange grøntsager
Spis mere fisk
Vælg fuldkorn
Vælg magert kød og kødpålæg
Vælg magre mejeriprodukter
Spis mad med mindre salt
Spis mindre sukker
Drik vand

Tekst: Marie Lykke Rasmussen